Mer om Danmark

Vi avreste till Danmark en tisdag eftermiddag. Det var flygbiljetternas pris och det faktum att jag inte hade möjlighet att ta ut fler semesterdagar då, som avgjorde resans tidpunkt och längd.

Vi flög Vasa-Helsingfors-Köpenhamn och det var en till största delen en angenäm flygresa. Kort innan vi kom fram till Köpenhamn blev det lite turbulens, och vi fick uppleva ett ”fritt fall”-liknande gupp…

Vi kom till Kastrup, fick vårt bagage och tog sedan metron in till Kongens Nytorv. Naturligtvis hittade vi inte kartan, som vi noga packat ner (tror fortfarande att den var kvar hemma), så vi irrade runt en liten stund först. Vädret var inte det bästa förstås, det blåste kallt och det var vi inte alls förberedda på. Väderleksprognoserna hade lovat lite varmare väder. Fröken E tyckte inte om att vi inte exakt visste vart vi skulle, så hon storgrät hela vägen till hotellet, vi andra förlitade oss på makens tidigare erfarenheter (han hade besökt Köpenhamn för 15 år sen!). Visst hittade vi till hotellet, som låg ett stenkast från Nyhavn.

Vi var ju lite hungriga också och med hotellpersonalens rekommendationer gick vi till Tony’s, som låg på behagligt avstånd från hotellet. Det är kanske inte en restaurang vart man tar med sig sina barn (läs mer om deras koncept på hemsidan), men vi hade kanske klockslaget och energin emot oss. Vi åt mycket, gott och dyrt (det kändes så då). Maten var amerikansk inspirerad italiensk och otroligt god! Det var otroligt god! Vi var alla mätta och belåtna när vi gick därifrån…

På onsdagen gjorde vi Köpenhamn. Efter en god frukost (vissa hade siktat in sig på de danska wienerbröden och tyckte att DE var frukostbufféns bästa! Vi kan ju diskutera dess näringsriktighet senare…) gick vi ut på stan. Är man i Köpenhamn så måste man ju gå på Ströget, så vi började där! Sonen O ville gärna besöka Guinness World Records museet. Det var ju lite roligt, men jag blev inte så imponerad. Tror att barnen uppskattade det mer. Vi strövade vidare – E och jag tittatde in i Disney-affären och stod länge och vände och vred på alla tänkbara Disney-grejer. Lego-butiken besökte vi förstås också. Som försmak till affären på Legoland! Lite shopping blev det också – t-skjortor och shorts. Sånt som alltid behövs…

Efter en kort mellanlandning på hotellet gick vi ner till Nyhavn – vi var hungriga och efter lite velande hittade vi ett ställe som serverade mat som tilltalade alla i familjen. Barnen fick gigantiska hamburgare (huvudsaken är ju att de är nöjda)! Vilken stämning det är i Nyhavn när det är vackert väder, massor av människor! Mätta och nöjda tog vi en tur med turistbåt (fröken E ville det!). Ett fantastiskt sätt att se Köpenhamn och alla sevärdheterna. Det tyckte vi om.

Efter turen med turistbåten åt vi underbart god glass och fick stifta bekantskap med guf. Det har vi ju inte på glassen här precis. Lite som marängsmet kanske, fluffigt och sött förstås.

På torsdag morgon sände vi iväg maken för att hämta hyrbilen. Vi åt frukost och packade ihop. Spännande att skicka iväg någon för att köra i en stad som man inte alls känner. Han kom fram och fick frukost också. När vi var klara och utcheckade åkte vi iväg mot Billund.  Vi åkte inte fel en enda gång! Landskapet är nog annorlunda om man jämför med här. Mest för att det är så lite skog. Här är det ju bara skog!

Stora belt-bron fascinerade åtminstone mig. Även om vi har en stor bro här i regionen, så är den ju INGENTING i jämförelse med den.

Framme vid Legoland på eftermiddagen! Vi började med att äta. Matställena var rena och fräscha. Och maten var bra. När magen var välfylld igen började vi med att titta på alla miniatyrbyggen på Legoland. Tänk vad man kan bygga av Lego! Med riktiga Nyhavn i färskt minne så var det roligt att se Legoversionen.Vi vuxna kunde ju ha strövat runt där i all oändlighet, det fanns så mycket att se på. Båtar som kom och for, bilar, flygplan…

När man på tv har sett otroligt många reklamfilmer för Legoland så var ju Polar X-plorer det som vi bara måste börja med! Enligt sonen i alla fall! Det var en fartfylld berg-och-dal-bana med fritt fall i slutet. I mitt tycke var den lite för kort!! Och kul att se pingvinerna i slutet också. Riktiga pingviner!

Vi har ju väldigt olika intressen, i vår familj. Jag och E gick runt och testade lite olika saker. Det är inte lätt att få E med sig när hon har beslutat sig för något. Då var det sockervadd som hon tjatade om. Tänk vilken energi och tid man kan lägga ner på att tjata om något… när vi i stället kunde ha gjort något annat…